فرزین فرهامی منش

- کمی از شرح حال و وضعیت خود پیش از شروع کارآفرینی برایمان بگویید:
فرزین فرهامی منش متولد آذر 59 شهر تهران محله مجیدیه هستم. بعد از گذراندن دوره ابتدایی و راهنمایی با معدل بالا وارد رشته تجربی شدم و البته همزمان با این دوران کار کردن به صورت پاره وقت در کارهایی که پیش می آمد را شروع کردم چون کلا آدمی هستم که نمی توانم بیکار بنشینم به قول مادرم که میگه تو همیشه فلفل خورده ای. همیشه به دنبال کاری برای پر کردن اوقات به صورت مفید بودم. کارها ی مختلفی از جمله رنگ کاری. رستوران گردانی. برقکاری با پدرم.کمی آرایشگری و غیره تجربه کردم . بعد از امتحان دیپلم کلا به کار برقکاری مشغول شدم ولی چون علاقه ای نداشتم و پاره ای از مشکلات به این کار ادامه ندادم.
 - هنگامی که در حال توسعه کسب و کارتان بودید چه کسانی رو می شناختید که مثل شما کاری را شروع کرده و یا اصلا صاحب یک کسب و کار مستقل بودند و این که این افراد چه تاثیری بر شما گذاشتند؟ و اینکه آیا والدین، بستگان یا دوستان نزدیک شما کارآفرین هستند و در این صورت رمز موفقیت آنها چیست؟ 
در سال 83 به دعوت دایی ام که با دوستش کارگاه تولید روپوش رستورانی داشتند مشغول به کار شدم و در مدت خیلی کوتاهی تقریبا با تمام مراحل تولید آشنا شدم و مهارت پیدا کردم. در اوایل سال85 به دعوت پسر خاله ام تصمیم به راه اندازی کارگاهی مستقل گرفتیم که به دلیل بعضی مسایل ادامه همکاری میسر نشد. از همان سال خودم به تنهایی اولین کارگاه تولیدی را راه اندازی کردم.که با پیشرفت کار و گسترش آن با نام شرکت «سبحان دوخت آریا» ثبت شد.
- آیا برای خودتان الگوی مشخصی داشتید؟
من به مطالعه داستان های کار آفرینان علاقه داشتم مخصوصا کسانی که مثل خودم از صفر شروع کرده بودند. سرگذشت آنها را مطالعه می کردم ولی الگوی خاصی مد نظرم نبود و از هر کدام شاید نکته ای که جالب بود برداشت می کردم و برای خودم انرژی  مثبت جمع می کردم. مثلا موسس «پوشاک هاکوپیان» که چون اسم تولیدی ما هم سبحان بود من به شوخی به بچه ها می گفتم ما هم روزی سبحانیان خواهیم شد.
از آنجایی که تجربه ی کسب و کار مستقل و بازار یابی و فروش را نداشتم شرایط بسیار سختی رو گذراندم چون پولی هم نداشتم که پرسنل بیشتری برای تقسیم کارها استخدام مجبور بودم اکثر کارها را خودم انجام بدم. از قبیل بازاریابی و گرفتن سفارش خرید از بازار، برشکاری و حتی در قسمت اتو و بسته بندی هم خودم کمک می کردم که البته امروز که شرایط بهتر شده نگاه می کنم متوجه می شوم که انگار باید از همان ابتدا خودم تمام مراحل را تجربه مستقیم می کردم که امروز در هر قسمتی که دچار مشکل یا بحرانی می شوم بتوانم راه حل بهتری پیدا کنم و حتی پرسنلی را که الان در حال انجام ان هستند بیشتر درک کنم.
- برای راه اندازی کسب و کار خود به چه مقدار سرمایه نیاز داشتید؟
با توجه به نبود سرمایه کار کارگاه به صورت کند ولی در حال انجام پیش می رفت. حتی زمان هایی ما مجبور می شدیم برای خرید پارچه سفارش بعدی صبر کنیم تا مشتری تسویه حساب کند. البته همین کمبود سرمابه باعث شد ما چیز جدیدی را در کار تجربه کنیم. چون انگیزه ای برای موفقیت داشتیم از کار سخت نا امید نشدم هر از چند گاهی در خلوت خیلی بر سر زندگی غر نمی زدم.خیلی وقتا اصطلاحا به مو می رسید ولی خداوند لحظه آخر گره گشا بود.
- چند سال طول کشید تا توانستید به یک گردش نقدی و نقطه سر به سر مثبت دست پیدا کنید؟
پنج سال تقریبا طول کشید که تولید کارگاه به رشد خوب و در آمد زایی قابل قبول رسید. برای ادامه کار به صورتی که مد نظرم بود که به صورت شرکت و کارگاه ثبت شده ی بزرگ تر تبدیل شود مشکل بزرگی وجود داشت که آن خدمت سربازی من بود که نرفته بودم و غیبت داشتم برای اینکه به اهداف اینده ام نزدیک بشوم سریعا اقدام کرده و راهی خدمت شدم که متاسفانه به خاطر شرایط خدمت خیلی از مشتری ها را از دست دادم و زمانی که از خدمت برگشتم مجبور شدم دوباره به نوعی از نقطه صفر شروع کنم. در سال 91 با پیگیری زیاد و اینکه خداوند وقتی که به دنبال کاری باشید عوامل و شرایطش را فراهم می کند، با دوستانی اشنا شدم که در زمینه «IT» ثبت شرکت و راه انداری سایت اینترنتی تبحر داشتند کمک خیلی زیادی به من کردند که همیشه در زندگی از خداوند بابت قرار دادن همچین انسان هایی تشکر می کنم. همان سال با پیشنهاد داییم در رشته مدیریت کسب و کار در واحد 31 فرهنگ و هنر تهران شروع به تحصیل کردم. با توجه به هم خوانی و مرتب بودن کار و رشته با علاقه ادامه دادم و از محضر استادان استفاده کردم. در این مسیر با شناخت بهتر بازار و نیاز های مشتریان شروع به تولید محصولات متنوع تر و با کیفیت تر کردیم و موفق به دریافت گواهی از انجمن استاندارد ایران iso9001 و iso2008 شدیم. 
- در این مسیر چه موفقیت هایی کسب کردید؟
در سال 93 در همایش مدیران جهادی کشور و در سال 95 در همایش مدیریت استراتژیک موفق به دریافت لوح و در سال 96 به عنوان یکی از یکصد برند تولید ملی انتخاب شدیم در همین سال به لطف جناب آقای دکتر علینی ریاست محترم واحد 31 و سرکار خانم صبوری مسئول دفتر کارآفرینی دانشگاه، به عنوان کارآفرین شایسته تقدیر کشوری انتخاب شدم و قلبا اعتقاد و باور دارم که همه این جوایز و محبت ها مرهون لطف خداوند در آشنایی با افراد فرهیخته و استفاده از نقطه نظرات آنها بوده و البته همه عوامل و پرسنل «شرکت سبحان» نیز به نوبه خود با تلاش بی وقفه خود با تلاش بی وقفه خود چالش ها یکی بعد از دیگری طی می کنند.
- در این مسیر با چه مسائل و مشکلاتی روبرو شدید؟
از مسایل و مشکلات تولید می توانم به عدم حمایت دولت از بخش تولید که متاسفانه   وام هایی که برای بخش تولید اختصاص می یابد به تولید کننده واقعی نمی رسد و عدم امکان صادرات با توجه به موانع بانکی و تحریم ها اشاره کنم. البته در کنار این ها مشکلات بروکراسی اداری در هر قسمت مانند بیمه و اداره مالیات و ارزش افزوده که به صورت الکترونیک با هم لینک نیست و وقت زیادی بابت مسایل قراردادی و بیمه ای تلف می شود نیز وجود دارد.
- در پایان از اهداف پیش روی «شرکت سبحان» بفرمایید:
از اهداف پیش روی «شرکت سبحان» تولید پارچه نانو و ضد آتش در زمینه لباس کار و ایمنی و امکان صادرات محصول در آینده نزدیک است که ان شا ا... به لطف خدا به زودی محقق می شود.
- توصیه ای برای دانشجویان در زمینه کارآفرینی دارید؟
از دانشجویان عزیزی که طرح خاص و ایده ای نو برای شروع یک کارآفرینی در سر دارند می خواهم تا ترس را کنار گذاشته و پس از بررسی شرایط محیطی، اقدام به آغاز کسب و کار خود را نمایند و مطمئن باشند با تلاش خود حتما به موفقیت خواهند رسید.

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

به استحضار میرساند با توجه به راه اندازی پورتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توسط وزیر محترم کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ...
نظرات کاربران
ارسال نظر

توضیحاتی درباره شرکت ما

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.