مدیریت امور فرهنگی

تعریف و هدف :

 

فرهنگ بر نهاد سیرت و شخصیت ملت ها تاثیر می گذارد و چنانچه فرهنگی واسطه میان تفکر و تمدن گردد به تمدن نشاط قوت و نظم می بخشد چرا که حضور تفکر قدرت را در پی خود می آورد. باروری فرهنگی جامعه مستلزم تبادل و ارتباط و گوناگونی فرهنگها ، تبادل و تضارب اندیشه ها ، مشارکت در فعالیت های فرهنگی و خلاقیت فرهنگی و رشد توسعه دانش است.به منظور دستیابی به این اهداف برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی باید در زمینه حفظ میراث فرهنگی و رشد و توسعه دانش است.به منظور دستیابی به این اهداف برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی باید در زمینه حفظ میراث فرهنگی (موزه ها باستانشناسی ،صنایع دست و ...) غنای هنری (موسیقی ،شعر،نقاشی و ..) تنوع رسانه ای (کتاب ،رادیو ،tv ،مطبوعات و ...) گسترش نهادهای آموزشی رسمی و غیر رسمی و .... با توجه به شرایط جامعه کنونی و نیازهای مردم به صورت جذاب متنوع انجام پذیرد.

دوره کارشناسی حر فه ای مدیریت امور فرهنگی با گرایش ارزیابی فرهنگی در قالب اموزشهای علمی – کاربردی به برنامه ریزی اموزشی اطلاق می گردد که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت و کاربرد ان در حوزه فرهنگی بتوانند وظایف خود در مشاغل قابل احراز را به نحو شایسته ای انجام دهند.

 

ضرورت و اهمیت :

 

بررسی ها و ارزیابی های انجام شده در محدوده منابع انسانی بخش فرهنگی، اهمیت آموزش متخصصانی چون ، مدیران ،برنامه ریزان و کارشناسان نهاد های فرهنگی جهت احراز اینگونه مشاغل را نمایان ساخته است. لذا اجرای دوره های کارشناسی حرفه ای مدیریت امور فرهنگی گرایش ارزیابی فرهنگی به منظور تامین نیروی انسانی کارامد و رسیدن به وضعیت مطلوب امری ضروری است. فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن را تشکیل می دهد ، همه پیشرفت های جامعه در پیشرفت علوم و اعتقادات و ارزش های ان جامعه منعکس است. همه امور جامعه بستگی تام به فرهنگ دارد و خوشبختی و انحطاط ملت ها در گرو فرهنگ جامعه است. بنا براین بسیار لازم و ضروری است که هنگام اجرای هر نوع طرح ، پروژه یا سیاستی یا تولید فرهنگی ، ورزش ، گردشگری ، هنر های تجسمی ، محیط زیست ، فعالیت های فرهنگی خارج از شورف بودجه فرهنگی و ....

 

قابلیت ها و مهارت های مشترک فارغ التحصیلان :

 

الف-تجزیه و تحلیل رخداد ها و ارائه راه حل بهینه

ب- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی

پ-مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی

ت- بهبود و مستند سازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها

ث- کارافرینی ، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار

ج-برقراری ارتباط موثردر محیط کار

چ-برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ،ایمنی ومحیط زیست

ح-برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

خ-تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

د- تفکر نقادانه و اقتضایی

ذ-خلاقیت و نوآوری

 

قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان :

 

-    بتواند سازمانهای فرهنگی را مدیریت کند.

-    بتواند مجری مصوبات شورای هماهنگی تبلیغات دولت باشد.

-    بتواند با توجه به سیاستگذاری دولت در راستای توسعه فرهنگی فعالیت کند.

-    بتواند از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه فرهنگ استفاده نماید.

-    بتواند پیشنهاد طرح های فرهنگی جهت همکاری مردم و دولت بدهد.

-    بتواند تحقیقات هنری و رسانه ای انجام بدهد.

-    بتواند اثار رسانه ای را نقد وتحلیل نماید.

-    بتواند تبلیغات کالاهای فرهنگی کند.

 

مشاغل قابل احراز :

 

-    مدیر فرهنگی

-    کارشناسی توسعه امور فرهنگی

-    مدیر پژوهشهای فرهنگی

-    کارشناسی بازاریاب فرهنگی

-    کارشناس ارزیابی فرهنگی

-    کارشناس برنامه ریزی فرهنگی

 

طول و ساختار دوره :

 

دوره کارشناسی حر فه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجمو عه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به 2 بخش (اموزش در مرکز مجری) و (اموزش در محیط کار)تقسیم می شود.مجموع واحد های هر دوره بین 65 تا 70 واحد و مجموع ساعات ان 1700 تا 2000 ساعت می باشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.

 

دروس پیشنهادی ترم اول :

1- کاربینی

2- اقدام پژوهی

3- سواد هنری

4- جامعه شناسی هنری

5- نظریه های فرهنگی

6- فناوری و فرهنگ

7- اقتصاد و فرهنگ

8- درس عمومی

9-تربیت بدنی

10- دو درس عمومی

 

دروس پیشنهادی ترم دوم :

1- رفتارشناسی فرهنگی ایرانیان

2- شبکه اجتماعی

3- زبان تخصصی

4- دولت و برنامه های فرهنگی

5- صنایع فرهنگی

6- کارورزی 1

7- دورس عمومی

8-مهارت مشترک

 

دروس پیشنهادی ترم سوم :

1- مدیریت بازاریابی فرهنگی

2- قوانین و مقررات در حوزه فرهنگ

3- سواد رسانه ای

4- گزارش نویسی

5- آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی

6- اصول دیپلماسی فرهنگی

7- قیمت گذاری کالاهای فرهنگی

8-مهارت مشترک

9-درس عمومی

 

دروس پیشنهادی ترم چهارم :

1- قیمت تمام شده کالاهای فرهنگی

2- ارزشیابی کالاهای فرهنگی

3- برنامه ریزی فرهنگی

4- نظارت فعالیت های فرهنگی

5- نماد و نشانه شناسی فرهنگی

6- مهارت مشترک

7- درس عمومی

8- کارورزی 2

نظرات کاربران
ارسال نظر

توضیحاتی درباره شرکت ما

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.