مرکز نوآوری

معرفی مرکز نوآوری فرهنگ و هنر 31 تهران
با موضوع: گوهرتراشی و نوآوری در طراحی زیورآلات

ایده راه اندازی مرکز نوآوری با هدف طراحی زیورآلات ، گوهرتراشی و ارائه آموزش های تخصصی پس از دریافت نشان الماس در میان دانشگاهیان سراسر کشور توسط علیرضا صدری دانشجوی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر 31 تهران به دلیل اختراع گوهر حساس به نور آفتاب، مطرح و پس از موافقت اولیه تلاش شد شرایط لازم برای ایجاد این مرکز  با محوریت آموزش و طراحی دوره های تخصصی، طراحی زیورآلات و گوهر تراشی و سایر موارد مرتبط، فراهم شود و با اختصاص فضای کارگاهی در داخل مرکز 31، و فراهم کردن تجهیزات و لوازم مرتبط با این هدف، ایده اولیه تحقق یافت.
دست اندرکاران مرکز نوآوری درصدند،  علاوه بر تولید زیورآلات و برپایی دائمی نمایشگاه در داخل مرکز، در نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشته باشند و برای آموزش و طراحی دوره های تخصصی نیز برنامه ریزی کنند.

گوهرتراشی فعالیتی است که در آن تراش و پرداخت (پولیش) سنگ صورت می گیرد. این هنر گذشته ای درخشان دارد و قدمت آن به دوره انسان اولیه برمی گردد. زیرا در این زمان انسان ها برای ساخت ابزار و سلاح مورد نیاز خود ناخودآگاه از شیوه ایی استفاده می کردند که امروز «گوهرتراشی» نامیده می شود. علاوه بر ابزار و تجهیزات، شواهد تاریخی نشان می دهد که از «سنگ» برای ساخت تزیینات و  زیورآلات شخصی نیز استفاده می شد. این امر به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره و فرهنگ مردم آن روزگار باقی مانده است.

تولیدات مرکز نوآوری
محصولاتی که در این مرکز ساخته می شوند شامل گوهرهای تراش خورده و زیورآلاتی است که از تراش سنگ های مختلف قیمتی و نیمه قیمتی و هنر دست استادکاران گوهر تراش شکل می گیرند.

اهمیت و  ضرورت مرکز نوآوری
ایران به دلیل برخورداری از شرایط محیطی و جغرافیایی متنوع در یک گستره وسیع، از مزیت داشتن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گوناگون برخوردار است و همین امر امکان داشتن  بازار خوب و مناسب برای تولیدات این صنعت و هنر دستی را فراهم می کند. 
با توجه به اینکه امروزه گوهر تراشی در بخش هنرهای دستی  جایگاه ویژه و در عین حال علاقمندان و مخاطبان خاصی دارد  و به دلیل دانش تخصصی و تجربه  علیرضا صدری از فارغ التحصیلان این مرکز تلاش شد تا طراحی و اقدامات اولیه صورت بگیرد و با شکل گیری مرکز نوآوری علاوه بر آموزش علمی و تخصصی سنگ و گوهر تراشی، پروژه های تحقیقاتی نیز با هدف افزایش دانش در این رشته مورد توجه قرار گیرند.

تولیدات آتی
مرکز نوآوری درصدد است در آینده با تلفیق و ترکیب مواد در صنعت گوهرتراشی ایده های جدیدتری را عملی و محصولات متنوعی را روانه بازار کند.. در همین راستا  ترکیب فلزات گرانبها در کنار گوهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به عرضه  محصولات  خاصی همچون گوهر حساس به آفتاب منجر می شود. این مرکز با هدف «رسیدن به مرحله صادرات، زیورآلات، گوهر و جواهر»، به چشم اندازی نو در این عرصه می اندیشد.

اهداف راه اندازی مرکز نوآوری فرهنگ و هنر 31 تهران
1.تجاری سازی مقوله های فرهنگی و کمک به چرخه تولید کشور
2.طراحی و اجرای دوره های آموزشی تخصصی در زمینه گوهرتراشی
3.طراحی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و زیورآلات مختلف
4.کمک به اشتغال علاقمندان به این هنر و صنعت
5.در صورت فراهم شدن شرایط صادرات تولیدات گوهرتراشی به خارج از کشور 
6.کمک به توسعه کسب و کار خانگی بویژه برای زنان کشور

درباره مرکز نوآوری فرهنگ و هنر 31 تهران
از دیدگاه دکتر محسن علینی/ رئیس مرکز نوآوری

در قرن حاضر تغییر و تحول یکی از چالش های اساسی کشورها بشمار می رود. افزایش کمّی و کیفی  دامنه این تغییر و روند رو به رشد آن،  اغلب کشورها را با موقعیت های پیش بینی نشده ای مواجه ساخته است. بطوری که دیگر نمی توانند با روند کند و ملایم تغییر روش ها، ساختار و فناوری ، بقای بلند مدت خود را تضمین کنند. به همین دلیل بنظر می رسد نگاه و ذهنیت مدیران و کارکنان امروزی خود نیازمند تغییری اساسی و همه جانبه در مورد مفاهیمی مانند سازمان، کار، کیفیت و رقابت باشد . در چنین شرایطی به «کارآفرینانی» نیاز است تا بتوانند از طریق خلاقیت، نوآوری، پشتکار، اعتماد به نفس و تحمل ابهام، خون تازه ای در کالبد اقتصادی کشور وارد کنند و گامی موثر برای حل بحران اشتغال بردارند. بدیهی است یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی این امر، وجود دانشگاه کارآفرین در سطح آموزش عالی است. دانشگاهی که برای تحقق اهداف خود، ساز و کارهای مختلفی از قبیل مرکز رشد، پارک علمی و مرکز کارآفرینی را در اولویت قرار می دهد.
در این میان وظیفه مرکزنوآوری، حمایت از فارغ التحصیلان و کارآفرینان جوان دانشگاهی است که به رغم آشنایی  با فناوری های نوین و داشتن خلاقیت، شاغل نیستند و از بیکاری رنج می برند. در واقع مراکز نوآوری در  دانشگاهها به چنین کارآفرینانی کمک می کنند تا مراحل اولیه رشد را طی کرده و پس  از کسب قابلیت های لازم وارد بازار کسب و کار شوند. به همین دلیل مدتی است که تلاش برای بومی سازی و بررسی و تحلیل ضرورت مرکز توآوری در بین صاحبنظران و مسئولان آغاز شده است. 
در این نگاه رقابت پذیری در اقتصاد جهانی به توانمندی های تکنولوژیکی و نوآوری وابسته است. این امر شامل توانایی توسعه محصولات،دسترسی به بازارها، بکارگیری تکنولوژی‎های جدید، اعمال بهترین الگوهای مدیریتی در بنگاه ها و توسعه سطوح مهارتی در طیف وسیعی از نیروی کار می شود. بنظر می رسد دانشگاه ها می توانند در موارد فوق نقش سازنده و مفیدی داشته باشند و با ترکیب  ظرفیت تحقیقات و تکنولوژی کشور و دستیابی به  دستاوردهای علمی و یافته های فناورانه موفقیت های صنعتی، تجاری و اشتغال زایی مناسبی کسب کنند.
بر این اساس مرکز نوآوری فرهنگ و هنر 31 تهران با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق و با چشم انداز توسعه فن آفرینی از طریق ایجاد بستر های حمایتی مناسب ایجاد شده و درصدد است تا  زمینه پرورش ایده های نو و کاربردی را به عنوان نخستین گام چرخه کارآفرینی و توسعه اشتغال  فراهم کند. محور اصلی این مرکز و هسته های فن‎آور پیرامون آن،  گوهر تراشی و طراحی و تولید زیورآلات است .این ایده که مبتنی بر ساختار صنایع دستی سنتی ایرانی است  قابلیت اشتغال زایی بسیاری دارد و می تواند بخشی از کسب و کارهای کوچک و خانگی مرتبط را در کشور احیا کند . همچنین تلفیق هنر و صنعت در قالب گوهر تراشی، می تواند به بازار های جهانی راه یابد و در رقابت با صنایع هنری جهانی جایگاه ویژه ایی بدست آورد. 
افتتاح مرکز نوآوری گوهر تراشی و طراحی زیورآلات در مرکز علمی-کاربردی فرهنگ و هنر 31 تهران که برای اولین بار در کشور روی داده قادر است  باعث ارتقاء در زمینه مهارت آموزی و ارتقای سطح آموزش این حوزه شود و با برگزاری رویدادهای شتاب دهندگی(استارتاپ ها) به توسعه  نوآوری های فنی و علمی یاری رساند. مدیران و دست اندرکاران این حوزه از همه استادان ، صاحبنظران و نیز دانشجویان علاقمند دعوت بعمل می آورند تا با ارائه ایده ها و نقطه نظرات کارشناسی و نیز همکاری و مشارکت در این زمینه به تحقق هر چه بهتر این رویداد خجسته یاری رسانند.


@Noavari31
107- 021-88455415
www.cauast31.ac.ir
[email protected]

 

مقالات
پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

به استحضار میرساند با توجه به راه اندازی پورتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توسط وزیر محترم کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ...
نظرات کاربران
ارسال نظر

توضیحاتی درباره شرکت ما

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.