afkar

نام گروه تخصصی: فرهنگ و هنر

نام رشته علمی کاربردی: کارشناسی حرفه ای روابط عمومی

مقطع تحصیلی: کارشناسی  

قابلیت‌ها و توانمندی‌های مشترک فارغ التحصیلان:

الف ـ گزارش نویسی و مستند سازی

ب ـ ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت­ها (Presentation)

پ ـ انجام کار گروهی

ت ـ طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث ـ بهره­گیری از رایانه

ج ـ برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

چ ـ سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح ـ خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ ـ ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی

د ـ رعایت اخلاق حرفه­ای و تنظیم رفتار سازمانی

ذ ـ اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

ر ـ تفکر نقادانه و اقتضایی

ز ـ خلاقیت و نوآوری

قابلیت‌ها و مهارت­های حرفه­ای فارغ التحصیلان:

بتواند ملاقات­های مردمی و کارکنان با مسئولین را برنامه­ریزی کند.

بتواند نظرات، پیشنهادها و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع­آوری، دسته­بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند.

ـ بتواند اطلاع­رسانی به مخاطبان و سازمان­های ذی­ربط داشته باشد.

ـ بتواند جمع­آوری، دسته­بندی، نگهداری و بازیابی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد.

ـ بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند.

ـ توانایی انجام مونیتورینگ (پایش) رسانه­ای داشته باشد.

ـ بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید.

ـ بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید.

ـ بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند.

ـ بتواند مقدمات نشست خبری و بازیدهای رسانه­ای را هماهنگ نماید.

ـ توانایی برنامه­ریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد.

ـ برنامه­ریزی برای بازدیدها (عموم، پروژه­ها و...) انجام دهد.

ـ توانایی اجرا و گویندگی در سمینارها و نمایشگاه­ها را داشته باشد.

ـ توانایی هماهنگی و میزبانی مهمانvip را داشته باشد.

ـ بتواند ویراستاری و صفحه­آرائی کند.

ـ بتواند بولتن ـ نشریات داخلی ـ خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند.

ـ بتواند برای روابط عمومی نامه­ها و گزارشات اداری، دعوت­نامه، تقدیرنامه و... بنویسد.

ـ بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم­افزاری تصویر آشنا باشد.

ـ توانایی مستندسازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد.

ـ توانایی دریافت و ارسال اطلاعات، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد.

ـ بتواند واژه­های انگلیسی صفحات روابط عمومی الکترونیک بین­الملل را بفهمد.

مشاغل قابل احراز:

ـ مدیر ارتباطات مردمی

ـ مدیر امور تبلیغات

ـ کارشناس امور رسانه­ای

ـ کارشناس امور تشریفات و مراسم

ـ کارشناس انتشارات

ـ کارشناس امور سمعی و بصری

ـ داشتن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو :

ـ داشتن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی

  • داشتن مدرک تحصیلی کاردانی در رشته های مرتبط روابط عمومی

تعریف شغل:

مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

شرح وظایف و مسئولیت‌های اصلی شغل:

  • نوشتن مطلب و فراهم کردن اطلاعات برای رسانه ها
  • شناسایی گروه های اصلی مشتریان و مخاطبان و یافتن بهترین راه دسترسی به آنها
  • پاسخ به نیازهای اطلاعاتی رسانه ها یا انتخاب یک سخنگوی مناسب یا منبع اطلاعاتی قابل اطمینان جهت معرفی به نمایندگان رسانه برای اطلاع رسانی
  • کمک به مشتریان برای داشتن ارتباط موثر با عموم ( خارج سازمان)
  • توسعه و حفظ تصویر مناسبی از شرکت بین عموم و شناساندن نشان ها و لوگو های مورد استفاده به عموم افراد جامعه و شرکت ها و سازمان های مخاطب
  • آماده کردن متن سخنرانی ها و سازماندهی مصاحبه گرها (خبرنگارها) برای مدیران ارشد سازمان
  • ارزیابی برنامه های تبلیغاتی و تعیین میزان انطباق آنها با اهداف و خط مشی بخش روابط عمومی
  • توسعه و اجرای سیاستهای جمع آوری کمک های مالی از طریق شناسایی و برقراری ارتباط با خیرین و داوطلبان کمک مالی

 

اهمیت و ضرورت شغل:

امروزه در سراسر کشور، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکت­های تجاری و صنعتی، سازمان­های دولتی و خصوصی، انجمن­های تخصصی و به طور کلی در همۀ بخش­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می­باشند اما علیرغم گسترش روزافزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزه­های فرهنگی شناخته شده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی حرفه­ای روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کارآمد تشکیل گردد.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل:

کارشناسی روابط عمومی

مهارت‌ها و تجارب و دوره­های آموزشی ویژه برای احراز شغل:

گذراندن ورک شاپ های تخصصی و دوره های آموزشی تخصصی روابط عمومی

آشنایی بامهارت های هفت گانه ICDL

وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل:

سیستم رایانه ، چاپگر

خصوصیات جسمانی و توانایی های بدنی لازم برای انجام شغل:

گواهی سلامت جسمی ، فقدان مشکلات کلامی و ارتباطی

خصوصیات روانی و توانمندی های لازم برای انجام شغل:

عزت نفس ، ارامش ، اعتماد به نفس ، سلامت روانی

ویژگی شخصیتی برای انجام شغل:

دارای شخصیت برون گرا ، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و انجام کارهای تیمی

محل­های استخدام و اشتغال:

روابط عمومی سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی،  شرکت ها

مطلوبیت ها و محدودیت­ها:

فراگیر بودن رشته و دارای برد وسیع در اغلب موسسات و سازمانها

محدودیت : در مقطع کاردانی فرد قادر به انجام برخی از امور مربوط به رشته و شغل نمی باشد.

آینده شغلی و میزان درآمد:

یکی از رشته های پرطرفدار و به روز در سطح جهانی است که می تواند فضای کسب و کار را دگرگون نماید.

درآمد به توجه به شرایط هر شرکت یا سازمانی متفاوت می باشد.

توصیه‌ها، پیشنهادها و الزامات برای داوطلبان ورود به شغل:

در شغل روابط عمومی و فعالیت های نزدیک و مرتبط با روابط عمومی

علاقمند به رشته و حوزه روابط عمومی از گزینه های مهم برای موفقیت در این رشته دانست.

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

به استحضار میرساند با توجه به راه اندازی پورتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توسط وزیر محترم کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ...
نظرات کاربران
ارسال نظر

توضیحاتی درباره شرکت ما

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.