کاردانی امور فرهنگی

نام گروه تخصصی: فرهنگ و هنر

نام رشته علمی کاربردی: کاردانی حرفه ای امور فرهنگی

مقطع تحصیلی: کاردانی

قابلیت‌ها و توانمندی‌های مشترک فارغ التحصیلان:

الف ـ گزارش نویسی و مستند سازی

ب ـ ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت­ها (Presentation)

پ ـ انجام کار گروهی

ت ـ طبقه بندی و پردازش اطلاعات

ث ـ بهره­گیری از رایانه

ج ـ برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار

چ ـ سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

ح ـ خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی

خ ـ اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

د ـ تفکر نقادانه و اقتضایی

ذ ـ خلاقیت و نوآوری

قابلیت‌ها و مهارت­های حرفه­ای فارغ التحصیلان:

ـ بتواند اطلاع­رسانی را انجام دهد.

ـ بتواند سازمان و نهادهای فرهنگی را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند.

ـ بتواند اردو، بازدید، گردشگری فرهنگی را اجرا کند.

ـ بتواند مسابقه، هماهنگی برنامه­های نمایشی، موسیقی، مراسم مذهبی و ملی را انجام دهد.

ـ بتواند مراسم و تجمعات فرهنگی را برگزار نماید.

ـ بتواند تبلیغات فرهنگی را اجرا نماید.

ـ بتواند مسائل فعالیت­های فرهنگی خاص بانوان را انجام دهد.

ـ بتواند مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان را شناسایی و راه حل­های آن را بررسی نماید (مثل حقوق زنان ...)

ـ بتواند عوامل هویت فرهنگی ایرانی را بشناسد.

ـ بتواند اثر رسانه­های تصویری را بر فرهنگ بشناسد.

مشاغل قابل احراز:

ـ متصدی کانون­های فرهنگی

ـ متصدی فعالیت­های فرهنگی

ـ متصدی امور فرهنگی

ـ متصدی فعالیت­های اطلاع رسانی

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو :

ـ داشتن دیپلم کامل متوسطه

ـ داشتن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی

تعریف شغل:

مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای جهت برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی انجام میدهد و هدف آن فرهنگ سازی و ارائه الگوهای فرهنگی جهت تغییر رفتار اجتماعی است.

شرح وظایف و مسئولیت‌های اصلی شغل:

برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی

ارائه الگوهای فرهنگی

تغییر رفتارهای اجتماعی

تدوین گزارشهای فرهنگی

ارتباط با مخاطبان فرهنگی و اجتماعی

اهمیت و ضرورت شغل:

امروزه در سراسر کشور، هزاران کارمند امور فرهنگی در شرکت­ها، سازمان­های دولتی و خصوصی، انجمن­های تخصصی و به طور کلی در همۀ بخش­های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می­باشند اما علیرغم گسترش روزافزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش امور فرهنگی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزه­های فرهنگی شناخته شده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی حرفه­ای امور فرهنگی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کارآمد تشکیل گردد.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای احراز شغل:

کاردانی امور فرهنگی و کارشناسی امور فرهنگی

مهارت‌ها و تجارب و دوره­های آموزشی ویژه برای احراز شغل:

گذراندن ورک شاپ های تخصصی و دوره های آموزشی تخصصی روابط عمومی

آشنایی بامهارت های هفت گانه ICDL

وسایل و ابزار مورد نیاز برای انجام دادن شغل:

سیستم رایانه ، چاپگر

خصوصیات جسمانی و توانایی های بدنی لازم برای انجام شغل:

گواهی سلامت جسمی ، فقدان مشکلات کلامی و ارتباطی

خصوصیات روانی و توانمندی های لازم برای انجام شغل:

عزت نفس ، ارامش ، اعتماد به نفس ، سلامت روانی

ویژگی شخصیتی برای انجام شغل:

دارای شخصیت برون گرا ، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و انجام کارهای تیمی

محل­های استخدام و اشتغال:

سازمان ها ، ادارات و نهادهای فرهنگی و نیز موسسات فرهنگی در بخش خصوصی

مطلوبیت ها و محدودیت­ها:

فراگیر بودن رشته و دارای برد وسیع در اغلب موسسات و سازمانها

محدودیت : در مقطع کاردانی فرد قادر به انجام برخی از امور مربوط به رشته و شغل نمی باشد.

آینده شغلی و میزان درآمد:

یکی از رشته های پرطرفدار و به روز در سطح جهانی است که می تواند فضای کسب و کار را دگرگون نماید.

درآمد به توجه به شرایط هر شرکت یا سازمانی متفاوت می باشد.

توصیه‌ها، پیشنهادها و الزامات برای داوطلبان ورود به شغل:

علاقه و انگیزه لازم برای تحصیل و اشتغال در این حوزه

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

پرتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

به استحضار میرساند با توجه به راه اندازی پورتال کتابخانه دیجیتال دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توسط وزیر محترم کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ...
نظرات کاربران
ارسال نظر

توضیحاتی درباره شرکت ما

لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

معمولا طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی استفاده می‌کنند تا صرفا به مشتری یا صاحب کار خود نشان دهند که صفحه طراحی یا صفحه بندی شده بعد از اینکه متن در آن قرار گیرد چگونه به نظر می‌رسد و قلم‌ها و اندازه‌بندی‌ها چگونه در نظر گرفته شده‌است. از آنجایی که طراحان عموما نویسنده متن نیستند و وظیفه رعایت حق تکثیر متون را ندارند و در همان حال کار آنها به نوعی وابسته به متن می‌باشد آنها با استفاده از محتویات ساختگی، صفحه گرافیکی خود را صفحه‌آرایی می‌کنند تا مرحله طراحی و صفحه‌بندی را به پایان برند.